>>>   R e c e n z e   >>>   CALES "KRF"

CALES "KRF"

(2010 Werewolf Productions, Zero Budget Productions)

Živočišná dokonalost

Páté řadové album Cales je zároveň vinylovým debutem, provázaný komplet, který v tuzemsku nemá obdobu ani konkurenci. Mám začít obalem nebo hudbou? Má-li platit to nejlepší na konec, pak jsem se právě dostal k samému závěru recenze a mohu tedy začít.

Nebudu rozebírat předchozí alba ani se podivovat nad tím, že to aktuální nahrál jediný muzikant, i když bych si obojím mohl vystačit na velmi slušný úvod, však co nelze opominout je žánr novinky, který vychází z keltské hudby. Primárně jí vládne folk metal se srdcem a důrazem na přednes, ale nikoliv dokonalost projevu. Však právě v oné živočišnosti je její dokonalost!

Osm mystických songů plných radosti i zmaru duní o životě v jeho nejryzejší a nejsurovější podobě, jehož atmosféru Mistr popisuje neskutečně věrně, a to jak slovy, tak hudbou - jakoby se jen prosmýkl časem.

Jedovatej Ozzy a temnej Quorthon stáli nad dřevěnou kolébkou a prorokovali, že až přijde chvíle, kdy nebudou moci nebo budou na Onom světě, On bude v plný síle! „My ti tady, chlapče, sice můžem vrznout pár základních poloh nebo nastolit epickou atmosféru, že z ní zmrzneš, ale ty půjdeš kurva po svý vlastní cestě,“ jakoby Blackiemu zvonil v podvědomí průvan proroctví.

Zpátky na zeleným slizem potřísněnou matku Zemi. Dílo je tu navěky uchováno v parádním obalu, takto tuzemské oficiální premiéře tohoto druhu, totiž vyrobeného z ultratuhého kašírovaného kartonu. Nedostatek, respektive těsný prostor uvnitř vynahrazuje pohled na majestátní papírový monolit. Nešetřilo se ani na stylově barevném vnitřňáku a především pak barevném vinylu - speciálně namíchat zelenou barvu (v odstínu temného brčálu) si nechají jen ti největší magoři, čímž vzdávám hold vydavatelským labelům, pro které bylo tohle odpovědí na doposud nejvyšší splněný sen. A to ani nebyla řeč o silném motivu a výtečné grafice, která veškerenstvo umocňuje, i když se od ní pochopitelně vše stran vnější stránky primárně odvíjelo.

"KRF" je jedna z gramodesek roku, to je bez pochyby. Hudba ruku v ruce s provedením z ní činí na tuzemské scéně něco výjimečného, ba přímo nadpozemského... Pro mě osobně jde o jeden z nejžhavějších adeptů na současný český metalový vinyl roku 2010.