>>>   R e c e n z e   >>>   C "Opus Vulgaris"

C "Opus Vulgaris"

(2011|10|31 Piper Records)

Neobyčejné dílo

Kdyby mi někdo tvrdil, udělej tuhle desku - bude to pecka, třeba jenom malej náklad, nevěřil bych mu, dokud bych na vlastní kůži nepoznal, že to tak opravdu je. "Opus Vulgaris" táborských instrumentalistů C je jedna z desek minulého roku. Na vlastní kůži, přísahám.

Kapela vznikla v roce 1999 a do vínku dostala táborskej odér devadesátek. Tábor v devadesátkách byl ráj, zlatá horečka, ze který do dnešních dnů nepřežilo mnoho. C jsou však velmi reprezentativní vzorek, nesmazatelná stopa, takřka ex-Waawe, prostě byli u toho všeho a frčí dál. Mají za sebou EP, tři dlouhohrající alba včetně jednoho vinylu, kterým je zatím to poslední, pojmenované se skromností kapele vlastní, "Opus Vulgaris".

Jedenáctiskladbová deska vyrazí s plnou nádrží, ale nejede jen s plynem na podlaze, má i klidnější momenty, album je vyvážené, krajina plyne jak čas, který není možné vnímat, v rámci jednotlivých skladeb nechybí častá gradace, ale vždy ve své podstatě decentní, byť zcela živočišná. Svižnej rockovej mejdan s klávesami, space rock nohama na zemi, psychedelickej trip. Až na výjimku deska instrumentálních skladeb, ke kterým se vrací srdce posluchače jak hodnej kluk ke svejm rodičům. C jako cit pro skladbu, klávesy pak vždy jako důležité koření. Track, kde dojde i na ležérní zpěv, který bych možná oželel, je jen malým odbočením a zpestřením, budiž mu místo nakonec dopřáno.

Důležitý fakt mimo hudební složku hraje i balení ruku v rukávě s nejnižším možným nákladem, jaký lze pořídit přitom, aby se ještě vrátily relativně obrovské náklady, které do titulu label vložil. Jinými slovy, udělat k minimálnímu nákladu obal v tak vysoké úrovni, který si mnohdy nedovolí ani zavedenější jména, je prostě vražedná kombinace. To je dvojitej kopanec všem těm současnejm mainstreamovejm vinylům, odfláknutejm, vyhoněnejm pro prachy, který na konci - pozor pointa - nečekají. Co čeká na konci, až budeme všichni offline? Prachy to nejsou, s těma se netrap. Piper vládne.

Napsat inlay s texty skladeb by recenzenta usvědčilo ze sekání recenzí jak chyb, instrumentální skladby pochopitelně nedisponují texty, ale o to víc jsou povýšené názvy jednotlivých tracků, jediné konkrétní vodítko k tématu nálady toho kterého songu. Jen si představte třeba "Trainracer", "Tear Valley" nebo "Clockworm Song". Barevný inlay obsahuje fotografie členů a název kapely přes celou stranu. Matný černý obal s pěkným barevným motivem a znovu logem C opět přes celou stranu povyšují grafické obstrukce s lesklou fólií, která dělá obal patřičně plastickým. Vše napsané pak umocňuje průsvitný, resp. průhledný vinyl a uvnitř vnějšího obalu razítkem obtištěné číslo té které kopie z celkového stodesetikusového nákladu, jež se poroučí.