>>>   R e c e n z e   >>>   ASMODEUS "Prosincová noc blíže neurčeného roku"

ASMODEUS "Prosincová noc blíže neurčeného roku"

(2010|09|01 Magick Disk Musick)

Modré okvětí prosincového podivuhodna

Když velké domácí gramofirmy roku 1993 houfně opouštěly vinylový formát, byl klatovský Asmodeus víceméně první obětí tohoto tehdejšího postupu a letopočtově jej dokonce předznamenal. Nahrávka pořízená v květnu 1992 měla s ohledem na svůj název vyjít v prosinci téhož roku, přičemž se počítalo s tehdy nejobvyklejším trojnosičovým vydáním, tedy na LP, MC a CD. Mezitím však prodej gramodesek počal rychle uvadat, přičemž dominantní roli sehrávaly magnetofonové kazety a coby perspektiva pro budoucnost byly viděny kompaktní disky. Monitor až do podzimu 1992 vinylově vydával prakticky vše a jako poslední v řadě takto ještě stačil vyjít první Dark. Kdyby jeho debut vyšel třeba o týden později, zřejmě by na černé desce vůbec nebyl. Selekce započatá v prosinci 1992 připouštěla na vinyl již pouze komerčně zajímavější tituly. Asmodeus takovým nebyl, čímž se stal prvním důsledkem této eliminace. Jím počínaje Monitor ponechal na vinylu jen hvězdná jména, zatímco metalový underground vydával převážně jen na CD a MC. Do roka a čtvrt potom nejenže odkopnul téměř všechny metalisty, ale zcela opustil i vinylové desky, k nimž se jemně vrátil až po téměř 16 letech.

Celé dlouhé roky Berry nemohl klidně spát a budil se hrůzně pravdivou skutečností, že „Prosincovka“ od jeho nejen vysoce oblíbené, ale i přátelsky spřízněné kapely neexistuje na vinylu. Před pár lety proto pojal velkolepý plán napravit jednou provždy tuto historickou křivdu, kterou však hatil nikde nesehnatelný originál obalu, jenž se v potřebné velikosti nedochoval. Spásnou se ukázala být myšlenka jeho obnoveného zhotovení. Původní autor Petr "Thorax" Tihelka souhlasil a po mnoha letech se tak opět pustil do nové práce na starém díle. Čerstvé provedení téměř kopíruje starý dobrý originál, má však nepatrně světlejší a jakoby mrazivější odstín, jinak se liší jen v nepatrných detailech. Konečně je možné si tento skvost vychutnat v pořádné velikosti a komu by to snad nestačilo, pro něj je přiložen gigantický skládaný plakát, kde je celá ta modrá nádhera v kompletní a neořezané podobě. Rozdíl oproti starému kompaktu spočívá v zadní straně, kde je tematicky totéž, ale v jiném ztvárnění. Na originál vedle etikety pamatuje i vnitřní obal, nabízející nejen totožně koncipované texty, ale také fotokoláž, jež zachovává původní rozmístění fotek, jen se nepatrně liší v jejich ořezech, přičemž jedna fotka je malinko jiná a dvě jsou tu navíc. Pečlivosti a preciznosti provedení odpovídá i poznání, že třeba vydavatelské označení je opětovně na naprosto stejném místě.

Vedle již popsaných lze zaznamenat i několik dalších změn. Pokud by toto album v největším formátu vyšlo již před 18 lety, nepochybně by bylo na černé desce, nyní však logicky nemohla být zvolena jiná než krásně modrá barva. Původní nerealizovaný vinyl zřejmě měl být, stejně jako tehdejší kazeta, bez vánočních bonusů a s odlišným rozdělením stran, zatímco tentokrát je po vzoru původního kompaktu zařazeno vše, což si ale vyžádalo daň v podobě přesunu jedné skladby z úvodu druhé na konec první strany. Tato nutná změna je však obhájitelného rázu.

„Jsem okvětí na stonku podivuhodna, jsem okvětí v zahradě extrémních snů,“ tvrdí nezapomenutelný vstupní dvojřádek, který uvozuje nejen kvalitní texty Petra Korála, ale především neméně inteligentní techničtější thrash metal. Přestože k tomuto pojetí v oné době inklinovali i Arakain, Terminator nebo textově mimořádný Anachronic, je toto album poměrně osobitým a neméně zdařilým počinem, jenž tehdy potvrdil, že i v rámci ostrého a rychlého thrashe si lze počínat kultivovaně. Díky tomu nahrávka nijak dramaticky nezestárla, ale stále si uchovává svou působivost.

Úvodní "Jsem okvětí" či titulní "Prosincová noc blíže neurčeného roku" jsou dodnes poutavé skladby, jimž hostující klarinet dodává punc originality, stejně jako neméně výborné nářezovce "Panoptikum". Začátku další vrcholné písně "Tenkrát na Západě" dominuje pro změnu harmonika, hrající přeslavnou filmovou melodii, kterou napsal Ennio Morricone. Ostatní songy se sice jeví méně výrazným dojmem, nicméně i ony zdárně dotvářejí dodnes zajímavou kolekci, kterou oživují také instrumentálky "Světlo" a "Stvořitel" nebo kratičký štěk "Litanie proti strachu". Netradiční závěr pak vyplňuje dechovkový úlet "ZMOSHek" a samozřejmě již zmíněné a tolik oblíbené vánoční bonusy "Veselé vánoce" a "Rolničky", zahrané s patřičným metalově drtivým nasazením.

Je potěšující se nostalgicky vracet k tomuto albu nebo se kochat jeho konečně pořádným vzezřením. Skvělou zprávou je však i to, že Berry má konečně o něco klidnější spánek.