>>>   R e c e n z e   >>>   ABSURD CONFLICT "s/t"

ABSURD CONFLICT "s/t"

(2007|01|25 Zero Budget Productions)

Speciální edice před debutovou deskou

Patrně vůbec první vydanou velkou tuzemskou metalovou gramodeskou tohoto roku zdobí velmi netradiční obal s logem moravské metalové kapely Absurd Conflict. Pod ním je vyobrazen zpěvák Martin Brnovják v akčním záběru z koncertu v srbském Bělehradu v závoji žáru a pekelných barev vůbec. Motiv by takto mohl být použitý jak například na hardcorovém, tak třeba black metalovém přebalu, a už to může zvídavému čtenáři napovědět, že obsahem zřejmě nebude zcela tuctová záležitost.

Vysloví-li dnes recenzent slovní spojení death metal a chce-li být zároveň alespoň trochu konkrétní, musí tato prakticky velmi obecná slova dále specifikovat. Absurd Conflict vznikli zkraje 90. let minulého století a od svého počátku svůj death metalový základ zdobili neutuchajícími melodiemi, sóly, vkusnými vyhrávkami a výraznými refrény, o čemž recenzenta už kdysi přesvědčili pomocí svého debutového dema "Hopeless Despair" (1998), jehož recenzí jim prorokoval jistou budoucnost. Melodický death metal se smysluplnými texty ze života vnímajícího člověka kapelu charakterizoval od počátků a pokud do dnešních dnů nastala nějaká změna, pak ve smyslu zkvalitnění hry a zpěvu, nikoliv změny stylu, který však za ta léta v žádném případě nevyčpěl.

Mluví-li recenzent o dnešních dnech, pak musí být vzhledem k aktuálně vydanému 12" vinylu opět trochu konkrétnější. Černá deska obsahuje materiál zaznamenaný v roce 2003, respektive 2005. Starší nálož nazvaná "Point Of Crisis" (strana A) pochází ze studia, kde byla pořízena coby čtyřskladbové promo, které nakonec - na základě tehdejších změn v sestavě a managementu (do kapely v té době přibyl současný zpěvák) - ve skutečnosti nikdy nesplnilo své poslání. Pravdou však je, že materiál je natolik kvalitní, že by byla škoda nechal ho postupně mizet z cédéerek, na kterých byl „pokoutně“ šířen. Kvarteto nově masterovaných skladeb otevře úvodní "A tragedy Concept", ve které se prostřídají všechny možné druhy temp a díky všem těm nepřeberným melodiím zní velmi honosně, a takto vlastně naznačí, jakým typem death metalu bude posluchače na této desce skupina provázet. "Point Of Crisis" je charakteristická řezavými vyhrávkami a zasekáváním jako takovým. Martinův naléhavý a nahněvaný vokál mi jak barvou, tak částečně frázováním připomněl zpěváka Kryptoru, a toho sice v momentech, kdy se do svého projevu Pípa maximálně opřel. Ale to už pár let není pravda. "Till The End" hýří rozličnými polohami a dalšími zajímavými nápady, díky kterým je posluchač stále ve střehu a vůbec nevydechne ani v závěrečné skladbě první strany "Across The Wasteland". Dva roky poté kapela zcela náhodou pořídila záznam svého živého vystoupení na Fantasy Metalfestu v Pardubicích, jehož část tvoří B stranu vinylu nazvanou "Live Crisis". První tři skladby jsou shodné s těmi na první straně a posluchač tak může velmi názorně posoudit, do jaké míry to kapele skutečně hraje. Nutno poznamenat, že úctyhodně. Následují songy "Heroism" ze split CD a závěrečná, doposud nikde nezveřejněná "No Solution Equation". Zvuk není vůbec špatný (prošel masteringem), nahrávka je autentická a přesně tak dlouhá, aby posluchače bavila též formou živého (nedokonalého) záznamu. Celkem oceňuji i poměrně lidskou verbální komunikaci kapely s publikem, která nastává mezi několika písněmi.

Z počinu mám radost z několika důvodů: dobře se poslouchá, zajímavě vypadá a nabízí na velkém formátu gramodesky materiál nikoliv chápaný jako řadovou desku, ale jisté speciální vydání. I to je sympatické - kapela za sebou doposud nemá regulérní debut, ač už vydala lisované CD (split s Depressive Reality) a toto LP. Nikam se nežene, necítí povinnost vydávat oficiální či striktně řadové nosiče. Kdyby byl pětisetkusový bezejmenný vinyl kapelou či vydavatelem chápán jako debut, nebylo by mé hodnocení tak pozitivní (nikoliv však co do obsahu, ale oné skladby materiálu), takto říkám této speciální edici... Bravo!