Rok vydání:   1. srpen 2006
Hudební nosič:   CD
Studio:   ExAvik
Vydavatel:   Asmodeus
Kontakt:   milosbesta(a)seznam.cz
Autor recenze:   František Březina

Poslední dvě alba Asmodeus by se s notnou dávkou nadhledu dala přirovnat k "Load" a "Reload" od Metalliky: bylo-li Sabat v Carnegie Hall "Load", Řetěz kritických událostí je "Reload". Huh! Tedy nikoliv vůbec co do hudebního směru (byť vyšly obě kapely z heavy metalu, respektive odnože thrash), ale oné jisté albové pospolitosti či návaznosti. Obě poslední alba Asmodeus spojuje stejný grafik obalu, producenti, vydavatelská firma, obě jdou od srdce a bez jakékoliv přetvářky, obě obsahují skladby obyčejnější, experimentální i hitové, jsou pestrá, nepřevařují či neohřívají již uvařené, jsou současná, zvukově velmi obstojná, ale to druhé má lehce navrch. Po poslechu aktuálního si začínáte prozpěvovat songy z toho předešlého. Již chápete tu jistou paralelu mezi Metallikou a Asmodeus? Zkrátka "Řetěz kritických událostí", ač je v mnohém svému předchůdci věrný, překonal "Sabat v Carnegie Hall", ba co navrch, odhlížeje dále od veškerých vyřčených přirovnání, je to pravděpodobně nejsilnější deska v historii kapely, a vyslovení tohoto faktu se v tuto chvíli nebojím, ani když nemám onen patřičný a ve skutečnosti potřebný (nejlépe několikaletý) odstup.

Novinkové album je jakési pomyslné "Best Of", je tu z každého jednoho předchozího opusu něco a celek je naprosto dokonalou definicí Asmodeus. Ovšem pozor, k názoru recenzent došel po několika desítkách poslechů a převalování "Řetězu" v uších: ten není na první poslech(y) a zároveň se neoposlouchá ani po dvou měsících. Je to deska, která mi trvala nejdéle v celé dlouhé diskografii této kapely. Přesto bych ji doporučil potenciálním příznivcům - třeba těm, kteří s Asmodeus dosud neměli tu čest - jako startovní.

V mezidobí mezi posledními dvěmi deskami se kapela věnovala bočnímu hardrockovému projektu A+ a nepochybně tím získala svěží pohled na svůj prapůvodní žánr: třeba tak úderný otvírák alba, jakým je "Údolí králů", už bych od pardálů skoro ani nečekal. Ač po prvním oťukávání se marně pátrám po zásadním šlágru, s přibývajícími poslechy zjišťuji, že podstatné hity se nekonají na úkor faktu naprostého výrazu kompletního materiálu jako monolitického celku. Mohu sice zmínit třeba již jmenovaný otvírák nebo kompozice "Na řece smrti", "Hodina štíra" či "Zjevení strachu" (mj. ve které Bešta kombinuje svůj klasický hluboký brum a vůbec všechny změny nálad a poloh vokálů se zpěvem zcela ve stylu Viléma Čoka), ale nechci pokračovat z jednoduchého faktu: není smyslem skutečně výživné recenze popisovat každou jednu skladbu alba. To samé platí pro slovní náplň kotouče, čili jen telegraficky. Pro tradiční Petričkovy texty byly inspirací tentokrát literární díla kultovních autorů (Bogan, Poe, Hugo, Bradbury, Carpenter, McBain, Batiggia, Kryl, King) a v daném ranku rozhodně nejsou špatné - naopak; s ostrou hudbou jsou opravdu citlivě a precizně provázány.

"Řetěz kritických událostí" není žádným dekorativním řetízkem unylých skladbiček, ale naprostým mlátícím řetězem parádních kompozic ostrých jako břitva elegantně šermující v totálně energickém zvuku. Zabijáckou, naštvanou a zároveň dostatečně něžnou deskou. Asmodeus až do morku kostí. Beštova a Petričkova aktuální zpověď. Je to dosud nejlépe zamířený hluboký zásek a důkaz toho, že Asmodeus jsou kapelou, která měla, má a vždycky bude mít co říci. Je to šperk, thrashmetalová perla na vysypaném českém náhrdelníku. Vrcholné album klatovských metalových kingů.

A na závěr si neodpustím s titulem až tak nesouvisející, nicméně po jeho poslechu opět vyvstanuvší otázku či poznámku. Hudebně kapela funguje jako prakticky dokonalý stroj, který svůj operační systém aktualizuje měrou maximální. Proč tedy po tolika letech není na výsluní české metalové scény a poslední desky si vydává vlastním nákladem? Kde hledat odpověď? Ve skromnosti a jistém smíření se, srovnání vlastních priorit nebo naopak v absenci hudební produkci rovnocenně silného samostatného managementu, který by kapelu dovedl náležitě - v dobrém slova smyslu - prodat?

[ Headquarters ]   [ Sušický rockový puls ]

[ Návštěvní sešit | Poznámkový blok ]   [ Odkazy ]   [ Koncerty ]   [ Sušická rocková pouť ]

[ Aktuální díl ]   [ Ankety ]   [ Archiv ]   [ Recenze ]   [ Inzerce ]   [ Kontakt ]