>>>   R e c e n z e   >>>   RETROPROTEST "Nová deska se starym obsahem"

RETROPROTEST "Nová deska se starym obsahem"

(2014 Papagájův Hlasatel Records)

Stará láska nerezaví

Poprvé jsem tuhle cover kapelu starých československých punkových skupin složenou ze členů Ucházím, Gride a Stupid John slyšel před lety na legendární Sedmičce na Strahově v Praze a už napoprvé si mě pánové získali. Na onom koncertě jsem totiž díky Retroprotestu slyšel po letech písně, které se výrazně podepsaly na mém hudebním vývoji a stále pro mě mnohé znamenají. Retroprotest se později z přítmí klubů a hospod na chvilku přesunul do studia (i když hudební část je vlastně nahrána také v klubu) a některé ty archivní poklady zlatého fondu československého punku zaznamenal i na desku s příznačným názvem "Nová deska se starym obsahem". Název alba pochopitelně parafrázuje onen nechvalně slavný článek v komunistické Tribuně z března 1983 "Nová vlna se starým obsahem", díky kterému došlo k zákazu hraní kapel jako Pražský výběr či Jasná Páka. Ale opět k Retroprotestu, kterému patří níže napsaná recenze.

Obal zachycuje jakousi temnou dlážděnou ulici, která ve mně koresponduje s názvem desky, co dlaždice, to jedna z kapitol historie československého punku. Uvnitř desky příloha s informacemi, proč tahle deska vznikla a kdo všechno se na jejím vzniku podílel, nebo jak to vlastně je i se skupinou Retroprotest. Poutavě a vtipně napsáno. K tomu kompletní texty i s údaji od koho je původní verze a na jakých nahrávkách ji lze nalézt.

Krátký úvod v podobě „Vltavy“ od nebožtíka Smetany a už se ozývají první tóny "Zejtra je nám dvacet" od Kritický Situace. Následuje Telex ("Sehni hřbet"), HNF ("Do boje!"), F.P.B. ("Snad"), Našrot ("It's Fucking World") a první stranu zavírají Michael's Uncle s „Amnestií“. Tím však výčet československé punkové klasiky pochopitelně nekončí, hned na začátku druhé strany zazní Davová Psychóza ("Depresia"), následuje Pražský Výběr se „Zubatou“, které nový punkovější kabát více než sluší. Další v pořadí jsou Plexis ("Maniak"), Šanov 1 ("Voják ve vězení"), P.S. ("Anarchistická") a celou desku uzavírá "Útok na špicu hitparády" od Zóny A. Celkem tedy 12 válů, jedna klasika střídá druhou, i když každá píseň je trochu poupravena oproti originálu, což je znát především v instrumentální rovině, která se výrazně posunula ku prospěchu věci. Hodně mě potěšilo, že kromě Retroprotestu si tu své vokální party odzpívali a odeřvali i aktéři nejpovolanější, tedy za Kritickou Situaci a P.S. Kratos, k němuž se u druhé jmenované kapely přidává Wonid, za Telex je zde pak Karel Bouša, Míra Wanek za F.P.B., Hraboš za Našrot, za Majkláče Amrit Sen s Petrem Stankem, a za Šanov 1 Radek Šantrůček. Původně se na desce měli objevit hlavní aktéři ze všech kapel (vyjma tuším Zóny A, kde je změna oproti originálu asi nejvíc citelná a Koňýkův hlasový projev by se sem moc nehodil), ale i účast výše jmenovaných beru jako veliký úspěch. Kdo by si však chtěl poslechnout celé album bez hostů jen za účasti Retroprotestu, nechť na webu vyhledá bandcamp Papagáje, kde je nahrávka v této verzi zdarma k poslechu.

Co se týče pořízení nahrávky, je to trochu složitější, jak vysvětluje vložená příloha. Muzika vznikla v klubu Rock Bio Na Dolejší ve Vlachově Březí, hlasy Retroprotestu a dalších aktérů nahrálo studio Hellsound, ovšem většina hostů pořídila zpěvy přímo ve svých vlastních studiích. Díky kvalitnímu závěrečnému mixu Hellsoundu je však celá deska po všech stránkách zvukově vyrovnaná a při dostatečné hlasitosti není žádný problém dostatečně rozzlobit sousedy u nedělního oběda.

Mnohokrát jsem slyšel nejrůznější předělávky starých československých punkových kapel, ať už více či méně zdařilé, Retroprotest však dává těmhle starým vykopávkám úplně novou energii a „drajv“, a sice do té míry, že i písničky staré pětadvacet a více let, zní stále zcela aktuálně. A právě proto je pro mne loňské album "Nová deska se starym obsahem" i téměř po roce od vydání stále jednou z nejlepších punkových desek u nás v současnosti. Tohle je zkrátka pocta starýmu českýmu punku jak má být!