>>>   R e c e n z e   >>>   JUST WÄR "The Last Goodbye"

JUST WÄR "The Last Goodbye"

(2015 Cecek Records, G.R.F.Records, Chaos Records, Nuclear Chaos Records, Nuclear Madness, Pogohai Records, Red Wine Rites Records, Tough Times Music, Unleashed Noise Records, Véva Records, Visáč Punx Booking, Warhead Punx Records)

Žižkovské punkové sonety jako vize konce světa

I když tahle kapela nehraje víc než dva roky a EP "The Last Goodbye" je její debutovou nahrávkou vůbec, je o Just Wär stále víc slyšet. Aby ne, když žižkovští pilně koncertují po celé České republice a svým pojetím muziky někde mezi Motörhead a Discharge, ke kterým se hrdě hlásí (zmínil bych však třeba i Inepsy nebo poslední Casualties), a dále i označením „Motor Charge Punx“, patří k tomu nejzajímavějšímu, co se v poslední době na zdejší punkové scéně urodilo. Své na tom nepochybně nese také fakt, že Just Wär tvoří bývalí harcovníci z kapel takových jmen jako Demarche, Climax, V. T. Marvin či Spreading Dread.

Černobílý obal desky zdobí perokresba s klečícím bodlinatým pankáčem, která výstižně odkazuje na texty. Zadní strana obsahuje fotografii kapely, stejně jako jedna strana vložené přílohy, kde je fotek hned několik. Na druhé straně pak anglické texty a loga všech dvanácti kooperujících vydavatelů.

"All Guns Afire" je prvním válem EP, ve kterém se po krátkém intru rozjíždí pořádná jízda. Výrazná kytara, která nehraje jen ony typické tři akordy, ale bez problému předvádí i vyhrávky a sóla, za které by se nemusela stydět ani daleko metalovější kapela. Na druhou stranu, na koncertech je onen přesah do metalu znát víc, celá deska Just Wär je v tomhle případě víc do punku, potažmo do hardcore-punku. Následující "Protest Sonnet" s textem původně z pera Williama Shakespeara pokračuje v dobře rozjeté jízdě. Třetí a nejdelší píseň "Cards And Dice" se i přes lehké zvolnění stává tím nejlepším z celé desky. Parádní nástup ve stylu Motörhead a bez zbytečných řečí rovnou na věc. Texty korespondují s názvem desky "The Last Goodbye". Je to totiž právě ono „Poslední sbohem“, které si lidstvo dá, pokud se včas neprobere z agónie a neotevře oči. Zajímavé je i zmíněné zařazení sonetu Williama Shakespeara, který již ve své době vystihl zkaženost světa a jeho řízení přes pochybné autority - jak stále aktuální v dnešní době. Mám rád kapely, které se hlásí ke své rodné řeči, ale třeba zrovna v případě Just Wär mě - i přes některé nedostatky ve výslovnosti - angličtina baví a nemyslím si, že je to takový průšvih, jak jsem zaznamenal z několika reakcí na internetu. Poslední "Civilisation's Agony" je něco ve stylu „zběsilá jízda do pekla“ a černý vinyl se pomalu přestává točit. Inu, jak se lidově říká, v nejlepším se má přestat, a tady to platí dvojnásob. Žádná zbytečná vata, čtyři vály a odchod. Zvuk byl pořízen v pražském studiu Stereo Mysterio, kde již nahrávala třeba Hanba, Pray For Death či Lvmen. V případě Just Wär se zvuk bez nějakých výtek opravdu povedl.

"The Last Goodbye" je vskutku velmi dobrou nahrávkou a jsem zvědav, jak se bude cesta Just Wär vyvíjet dál. V době, kdy bude venku tato recenze, měl by být již hotový i nový klip k písničce "Cards And Dice". A pochopitelně doporučuji podívat se na kapelu i na živo, koncertní rozpis mají pánové třeba na serveru bandzone.cz, a to na půl roku dopředu.