>>>   R e c e n z e   >>>   INSANIA "Trans-Mystic Anarchy"

INSANIA "Trans-Mystic Anarchy"

double LP + CD
(2015|12|05 Magick Disk Musick, Naše desky)

„Můj bože, ti psychopati to vydali v reedici!“

Čtvrté řadové album skupiny Insania, tehdy doplněné přídomkem o Aristokracii nových vyděděnců, bývá velmi často považováno za vůbec nejlepší nahrávku tohoto souboru. Skutečnost, že čtrnáct let od zrození se konečně zjevilo na vinylu, třeba chápat nejen jako splátku letitého dluhu, ale vzhledem k luxusnímu provedení se tak navíc děje i s velkými úroky.

Stalo se tak pro tuto kapelu pátou dlouhohrající nahrávkou, jež se může pyšnit vinylovým zářezem, šestou edicí, devátou včetně sedmipalců a desátou s připočtením Skimmedu. Rozhodně úctyhodná bilance, jež má navíc potenciál dalšího četného růstu.

Na adresu již tehdy ceněného alba jsem v roce 2002 napsal:
Zabuším na bránu pekelnou jako Gestapo Panenky Marie, a celý peklo rázem bude na nohou z obavy, že je to boží razie. Zabuším na bránu pekelnou, a teprv až mi vztekle otevřou, tak dojde jim, že to byl jen malej žert, že jsem to jenom já.“ Spolek psychopatů Insania & The Aristocracy of New Outlaws, nadále střídající češtinu s angličtinou, jako obvykle oslňuje jedinečnou poetikou, zcela unikátními texty a vším okolo.

Hudební složka však nestojí stranou a znovu překvapuje značnou pestrostí. Uchvacují punkově svižné a chytlavě přímočaré palby "Hell Knows Who We Are", obzvlášť vydařené "Rouhání je pro nás evergreen (Zabuším na bránu pekelnou)", "Vražda ve staré hvězdárně (Náš svět je podsvětí)" a skvělý, ohnivý a vůbec nejhardcorovější nářez "Chaos! Oheň! Žár! Bouře! (Ticho je smrt)", zatímco procítěné žalmy "The Lunar Priestess and the King of Sun", "Za nebem" a syrově zemitými riffy podpořené "Aleluja" spojují melodickou uvolněnost s působivou psycho-magicko-mysticko-astrální tajemností. Naproti tomu podruhé nahrané "Blue Silent Spell" to správné „modré kouzlo“ trochu postrádá.

Přestože „některé myšlenky na tomto albu jsou kvintesencí všeho zla!“ a proto je raději „po poslechu spalte“, naštěstí je zaručena „minimální trvanlivost: do příštího zatmění Měsíce“. Booklet nabízí rozsáhlý ultrarouhavý komiks plný dalších podobných chuťovek, zparchantělé symboly či texty, z kterých čiší cynický humor, anarchomagie a absurdní myšlenky. „Rouhání je pro nás evergreen, a co je absurdní, je pro nás evergreen, a absurdní je všechno kolem nás.“ „Jestli chceš být svobodný, jedinou cestou je kacířská anarchie.“ Na silném textu stojí tedy též "Yesternight" nebo rozverně taneční "Kill Me Before I Kill You (Love Song)", podobně jako určitou hudební nevýrazností trpící "Heretical Anarchy Is Perfect Therapy" – "Kacířská anarchie je dokonalá terapie", v závěru vrcholící neskutečně drzým skandováním „Svět patří kacířům, nám, vulgárním kacířům.“

Kdo nevěří, je s námi, a kdo věří, je proti nám, každý sám musí zvážit, co znamená být proti nám.“ Takto rouhá se Poly v textově naprosto dokonalém, úchvatně geniálním duetu "S námi proti nám" s Hankou Nogolovou, jejíž rozkošný hlásek se zjevuje rovněž v metalově napruženém recitativu "Mother Theresa & Faust". Dalším duetem je "Soulož elektrické kytary s Emou Destinnovou", jež dopadla lépe než "Hádka mollového a durového počítače na palubě vesmírného korábu". Tyto krátké žertíky však zastiňuje etnická "Moribayassa", pozoruhodně kloubící rachot se západoafrickými rytmy v podání Tubabu.

Vše tehdy napsané lze i po letech znovu podtrhnout. Zbývá dodat snad jen tolik, že s odstupem času album působí jako průsečík dosavadního konání. Místy ještě doznívají ozvěny přírodní lyriky, tolik typické hlavně pro první desku, kulminuje zde astrální mystičnost, jež byla později potlačena, zato vůbec poprvé dochází na výraznější proticírkevní rouhání, které tvorbě souboru dominuje doposud. To vše samozřejmě s odvěce vtipnou kritikou morálky stáda.

Vinylová reedice vyšla na dvou barevně rozlišených deskách, z nichž na jedné jsou černé stříkance podloženy bílou a na druhé červenou barvou. Ručně číslovaný rozevírací obal graficky ctí původní cédéčkové vydání a vedle všech tehdejších obrazců je tedy opět opatřen stříbrným logem a názvem alba. Všechno dosud zmíněné vypadá naprosto skvěle, takže tím jediným, co trochu kazí dokonalý dojem, jsou bílé vnitřní sáčky, jež by se lépe vyjímaly v potištěné formě, tedy s tím, co obsahují dvě vnitřní přílohy s komiksem a texty v češtině i angličtině. Nemluvě o tom, že právě ony vložené listy snadno sklouzávají do záhybu rozevíracího obalu a zde se ohýbají, což při vědomí veškerého počtu obsažených součástí kompletu lehce znesnadňuje manipulaci. Možná trochu nadbytečně působí také bonusový kompaktní disk s toutéž nahrávkou a čtyřmi videoklipy.

Jak praví oba vydavatelé, dvojdesku vydali stejnou měrou na výstavu i poslech. Mají jistě pravdu, neboť oba tyto aspekty jsou naplněny opravdu vydatným způsobem. Přesto se na mysl dere i pocit, že méně všeho papíru by možná znamenalo více.

„A budiž tma.“