>>>   R e c e n z e   >>>   GRIDE "s/t" | SIDETRACKED "s/t"

GRIDE "s/t" | SIDETRACKED "s/t"

split 10" EP
(2014 Insane Society Records)

Divočina převeliká - Česko versus Amerika

Už si nevzpomenu, kdy jsem naposledy viděl monoskop. Jednak se na televizi většinou koukám v normálních časech, a když už v noci, tak u obrazovky neusínám a neprobouzím se tedy nad ránem, kdy se možná na některé stanici kdysi poměrně často viděný obrázek objevuje. Tím kdysi myslím doby, kdy nás soudruzi oblažovali jedním, později dvěma TV programy, přičemž monoskop byl na pořadu dne častěji než kvalitní pořad. Po letech tedy znovu koukám na barevnou mozaiku nalepenou na černém desetipalcovém vinylu a kromě názvů kapel vidím i čertovinu s otáčkami, jedna strana se točí třiatřicetkrát za minutu, druhá pětačtyřicetkrát.

Pomalejší otáčky se týkají našinců Gride, kteří za poslední dva roky sdílejí s někým dalším již čtvrtý nosič. Po šestipalci s Turbokrieg, sedmipalci s Anortion a flexi 7" čtverci se Zeměžlučí je tu desetipalec s americkou divočinou Sidetracked. Historie všech uvedených nosičů je zamotaná, za zmínku snad stojí fakt, že skladby nahrané v únoru 2013 Gride rozdělili na zmíněné čtyři placky. My se podíváme na tu největší z nich, tedy desetipalcovou, v diskografii Gride vůbec první, což byl mimo jiné jeden z důvodů, proč po tomto formátu kapela sáhla. Tím druhým pak fakt, že deska sdílená s americkou partou Sidetracked měla původně vyjít v USA a že si Gride od plánované edice slibovali zviditelnění se v zaoceánských kruzích holdujících experimentálnímu, extrémnímu hardcoru. Jenže nakonec bylo všechno jinak, proti plánům nastaly hned dvě změny, tou první bylo, že gramodeska nakonec vyšla v Česku, tou druhou stopáž materiálu Sidetracked, kteří původně chtěli dokonce 12" vinyl, ale nakonec dodali jen čtyři minuty, jež by se vešly i na 7" EP.

Ale to už jsou dnes věci podružné, venku je deska prostřední, na níž na první pohled zaujme obal. Ten plně vystihuje zkratka DIY, Barvák osobně řezal a ohýbal kartony, obaly tiskl sítotiskem, a aby toho neměl málo, ještě si vymyslel pět barev písma (červené, modré, fialové, zelené a hnědé), tedy sběratelé toužící po kdečem to tentokrát budou mít sakra těžké, anebo drahé. Vedle vrchního přebalu nechybí ani vnitřňák, rovněž dvojpanelový, každá kapela má tedy dost prostoru na fotky, texty i uvedení základních informací.

Gride patří pomyslná strana A, a když se dívám na seznam skladeb, tak mi naskakují vzpomínky na loňské koncerty, na kterých zazněla třeba "Provokace čisté plochy" nebo "První minuta zbytku tvýho života". Gride jsem v roce 2014 viděl živě několikrát, v paměti mám všechna vystoupení, jejichž vyznění do značné míry ovlivňoval zvuk. Pod ten na gramodesce se podepsalo studio Hellsound a tak není třeba mít obavy, tady je všechno v nejlepším pořádku, tudíž jsou všechny ty pokroucené a zohýbané melodie - vyhrávky - riffy dobře slyšet. Ale je třeba poslouchat pořádně, protože ve skladbách trvajících zhruba minutu se toho děje víc, než u jiných kapel za minut pět. Extrémní hard core - grind palby nenechají nikoho vydechnout, hlavně ne samotné aktéry tohoto divočení, všichni se vydávají na sto procent, ať už jde o zběsilého bubeníka, krotitele strun lámajícího si prsty, nebo Inyho chrlícího texty, které rozhodně stojí za pozornost a přečtení. Inymu je sice jakž takž rozumět, ale při té kadenci i při pozorném poslechu něco unikne. Při čtení ale objevuju samé zajímavé myšlenky, tentokrát oháknuté do takřka vědeckých pojmů z různých oborů, zejména fyziky či chemie (narážím na substance, cyklení, vakuum, relé, blokátor, teplo, světlo...). Líbí se mi, jak se Iny dokáže krátce a trefně vyjádřit, ať už k remcalům u piva, nebo k nešťastné mouše nacházející smrt na zdánlivě jednodušší, ale zavřené cestě ke svobodě. Vrcholem her se slovy je "První minuta zbytku tvýho života", relativně dlouhé pojednání o tom, jak jisté jen jedno je, ale rádi na to zapomínáme, a o tom, že si myslíme, že „budoucnost patří světlu“, ale jeden zkrat z něj může udělat tmu. I po hudební stránce se mi „První minuta...“ zamlouvá, je proti zbytku materiálu o poznání pomalejší, přesto má potenciál uvíznout v paměti pro ústřední melodickou pasáž podbarvující refrén. Přijde mi to jako vážnohudební vsuvka v ultrašíleném marastu, z kterého nejvíce oceňuju (před)závěrečné "Déja Vu", které možná předznamenává, jak bude vypadat extrémní muzika v budoucnosti. Slůvkem (před)závěrečná jsem naznačil, že kromě poslední skladby Gride je tu ještě bonus nazvaný "Masáž", což není věc od Gride, ale od projektu Masáž, tvořeného Čertem, Michalem a Ivanem Borešem. "Masáž" je jedním slovem podivnost, více slovy neučesaná takřka improvizace, instrumentálně znázorněný Brownův pohyb molekul.

Ale i "Masáž" obhájí své místo, protože posluchače tak trochu připraví na to, co se odehrává na druhé straně. Sidetracked jsou minimalisté, kteří do čtyř minut nasekali patnáct několikasekundových kusů, jejichž název je často delší než text, který Jay Tichy o překot chrlí do neurovnané muziky snad označitelné jako power violence - extreme hard core - grind - fast core. Příznivci podobně laděných kapel, jejichž koncerty se vejdou do deseti minut, asi budou spokojení, mě to ale poslouchat nebaví. Částečně je na vině zahuhlaný zvuk, částečně hudební produkce, částečně pak Jayův zahuhlaný vokál. Na druhou stranu se občas něco zajímavého objeví, schopnost vyjádřit se na tak krátké ploše zaslouží uznání, ale na můj vkus je těch zajímavých momentů málo, namátkou "Wasted Potential" s náznaky thrash metalu, nebo "Standby", která jako jediná snese označení „píseň“. Za evidentní trn v patě pak musím označit "It Begins", doslova připitomělou agro grindovinu. Nebudu to protahovat, Sidetracked jsou také struční, tak se po sepsání této stati s americkou stranou navždy rozloučím a splitko od této chvíle pro své potřeby označuji jako jednostranný desetipalec Gride.