>>>   R e c e n z e   >>>   DAVOVÁ PSYCHÓZA "Antropofóbia"

DAVOVÁ PSYCHÓZA "Antropofóbia"

(2015 Papagájův Hlasatel Records)

Jedna z nejlepších československých punkových desek

Debut jednoho ze základních pilířů československého punku vyšel sice už před pětadvaceti lety, ovšem vydavatelství Papagájův Hlasatel Records se v loňském roce postaralo o jeho povedenou reedici, kterou tak label navázal na předchozí znovuvydání třetího řadového alba "Kríza vedomia". Pokud bych měl na úvod album "Antropofóbia" nějak vystihnout, napadá mě jednoznačně slovo „kultovní“. Ač se totiž tehdejší vydavatel Opus snažil vydělat na úkor kapely seč mohl (viz. např. rozhovory s kapelou uvnitř desky), jedno mu již ubrat nelze: vydal bezesporu jednu z nejlepších československých punkových desek a "Antropofóbia" je stále zřejmě nejznámější deskou Davovky. Což navrch dokládá třeba složení playlistů na občasných koncertech, kde se publikum dožaduje písniček nejvíce právě z tohoto alba.

Vydavatel reedice ponechal obal tak, jak byl vytvořen už před oněmi pětadvaceti lety: opět se na nás tedy šklebí obrovská hlava z jejíž útrob vychází davy lidí. Zadní strana patří společné fotografii členů kapely, což se opět neliší od původního návrhu. Naopak úplně nová je vnitřní příloha - nejen s několika fotografiemi tehdejší Davovky - ale také s texty v originále i v angličtině. A jako další milý bonus je tam krátký rozhovor či komentář každého člena tehdejší sestavy, a tento se pochopitelně pokaždé točí především kolem původního vydání „Antropofóbie“.

Jakmile jsem fialovobílou desku položil pod jehlu gramofonu, již při klasickém klavírním intru, kterým začíná píseň "Depresia", mi přejel mráz po zádech. Jednak z toho, jak dobře ta deska stále zní, za druhé při vzpomínce na dobu, kdy jsem tohle album na střední škole sjížděl stále dokola. "Depresia", "Spravodlivosť", "Tiesňové volanie", "To som ja", "Radujme sa, veseľma sa", či na druhé straně opět dechberoucí intro a "Mozgová paralýza", "Dnes je ten správny deň", "Christiánia" nebo eponymní "Davová psychóza", a to jsou jen nejznámější střípky z celkem patnácti válů. A právě většina z těchto vyjmenovaných má doposud pevné místo v koncertním playlistu Davovky, což podtrhuje nejen fakt, že za ty léta prostě vyšly ve známost, ale i onu aktuálnost některých textů, které neztrácejí na své hodnotě ani při pouhém čtení: „Odvahu, odvahu nemáš čo stratiť. Nedaj sa ideálmi spoločnosti mlátiť. Ťažké je, preťažké zavrieť sám viečka. Posledným pohľadom zavrieť album z detstva. A na všetko zrazu zabudnúť...“ ("Depresia") nebo „Som taký, aký ja chcem byť a takto budem ešte dlho žiť. Som taký aký ja chcem byť, nemáte právo mi v tom zabrániť...“ ("To som ja") či „Ľudia, s ktorými sa rozpráváš, sa len škeria a vravia, že ťa dobre chápu, vždy majú pre teba pripravenú načasovanú bombu“ ("Mozgová paralýza"). A takhle bych mohl klidně pokračovat dál, protože texty byly a jsou stále velkou devízou téhle kapely. Na druhou stranu nesmím opomenout ani onu kombinaci syrovosti s melodičností, která se pohybuje někde mezi punkrockem a hardcorem a skvěle se harmonicky doplňuje, i když vlastně nejde o kdovíjaké hudební kompozice. Těžko ale vytýkat něco albu, které mi i po x letech baví a považuji jej za jednu z nejlepších punkových nahrávek, které ještě na půdě našeho společného československého státu vznikly.

Když jsem psal recenzi na předchozí reedici desky DAVOVÁ PSYCHÓZA "Kríza vedomia", o které byla řeč na začátku, vyzval jsem na konci k jakési postupné reedici všech alb Davovky, protože slyšet tyhle nahrávky na vinylu jsem považoval za jakýsi splněný sen. Dnes máme rok 2016 a Papagájův Hlasatel Records v loňském roce, kdy mimochodem oslavil již dvacet let existence, vydal také zbývající dvě studiovky, tedy "Svet žaluje" z roku 1992 a zatím poslední samostatnou desku Davovky "Nakŕmte prežratých" z roku 2004. Klobouk dolů! A navíc, pokud by si chtěl někdo poslechnout něco od Davovky z poslední doby, může se podívat po společném split LP se Zeměžlučí (ZEMĚŽLUČ "s/t" | DAVOVÁ PSYCHÓZA "s/t"), které vydal před dvěma lety rovněž Papagáj a kam Davovka přispěla čtyřmi novými vály a jedním coverem.