>>>   R e c e n z e   >>>   ASMODEUS "Past na Davida Kleinera"

ASMODEUS "Past na Davida Kleinera"

(2015|04|04 Magick Disk Musick)

Past na moderní zločince i hudební ceny

Starých českých metalových klasiků, zrozených ještě za minulého režimu, existuje celá řada, ovšem jen málokdo z nich dokáže dodnes držet krok s dobou. Aniž by se o to výrazněji snažili, patří k nim kultovní Master's Hammer, jež však dobře doplňují ještě jedni zástupci kovového dávnověku. Zcela logicky se tak znovu děje skrze nejen hudbu, ale hlavně texty.

Klatovským Asmodeus zůstaly z minulosti některé nepatrně přitěžující faktory. Patří k nim úsměvně pekelný, nicméně plně zavedený název souboru, stejně jako lehce obstarožně znějící, ale výrazovou tvárností dobře vyvážený zpěv Miloše Bešty. Jestliže zbytek sestavy prošel obměnou, bez něj coby tvůrčí a vůbec hybné síly si tuto letitou kapelu nelze představit.

Částečně překonaně může působit i její zaměření. Přestože thrash metal v posledních letech prožívá období renesance, děje se tak hlavně v podání jeho ostřejších protagonistů, zatímco v tomto případě jde o spíše kultivované pojetí, jež silou materiálu obstojí lépe než leckteré aktuální trendy. Jsou zde thrashově úderné palby "Černý vítr" a "Oko za oko", skvěle obnažené rockové a metalové kořeny či na výrazných riffech vystavěné skladby "Já, David Kleinerů, "Noc krále Davida" a mnohé jiné, kde přetrvávající muzikantská techničnost přechází do nebývalé hitovosti a chytlavosti, naroubované na zpěvné sloky, refrény i neméně melodická kytarová sólíčka.

Aby to bylo ještě pestřejší, vše doplňují instrumentální intra a intermezza, často tvořící šelest, šepot či industriální ruchy, nemluvě o tradičním využívání metalově netradičních nástrojů. Někdejší časy klarinetu už sice dávno pominuly, ale nechybí zde smyčci podbarvená a až mrazivě nádherná balada "Tanec s mrtvou labutí", zatímco v úvodu songu "O myších a hadech" se ozve dokonce mandolína. Když se k tomu připočítá optimální zvuk, vyspělá produkce a sebejistá instrumentace, pak se vůbec nelze divit tomu, že písně nejenže příjemně lahodí sluchu, ale jejich melodická působivost rozkvétá s každým poslechem a nahrávka jako celek uteče velmi rychle.

Vlci v rouše beránčím a s drápy od krve dál chlastají to nejjiskrnější víno a kážou špinavou vodu. Dravci s tváří člověka jsou nadále zpiti propůjčenou mocí a pod maskou ctnostných občanů se nám vysmívají do ksichtu. Tito lidé nemají strach absolutně z ničeho, jen ze své vlastní smrti.“

Album je pojato jako koncepční příběh, což při vzpomínce na "Příjezd krále..." a "Vchod do kruhu" není nic nového, svou vnitřní propracovaností však patří mezi nejpečlivěji uchopená tematická alba u nás. Slova osvědčeného Jana Petrička dobře vzdorují lehkým náznakům frází a pokud by je někdo nepochopil, jsou dovysvětlena krátce citovanou předmluvou, kde mnozí ti, jež charakterizují jistoty desetinásobku, žraloci v akváriu či krabice s vínem, přímo figurují.

Náš svět je plný podobných Krejčířů, Mrázků, Kožených, Pitrů, Rathů, Janoušků, Jonáků, Rittigů, Berdychových gangů, šéfů methanolových afér, únosců, pirátů silnic. Je plný lidí, kteří zabíjí nebo nechají vraždit, lidí, kteří touží jen po bohatství, moci a ovládání druhých.“

Přestože se na nové album souboru čekalo dlouhých osm let, z nichž část byla vyplněna nečinností, tato tvůrčí pauza každopádně nese chutné plody. Nahrávka je totiž pastí nejen na Davida Kleinera či reálné zločince moderní doby, ale velmi spolehlivě se do ní chytají také hudební ceny. Nejprve byla oceněna druhou pozicí v Břitvě, pak dokonce vítězným Andělem, a aby radosti bylo více, s menším odstupem a podruhé v historii souboru došlo na vinylovou edici.

Přestože Kleiner je „ten, co chodí v bílém“, klasicky černá deska je vložena do černého sáčku a ten do obalu s netradičně černým vnitřním potiskem, což takto pospolu dobře kontrastuje s vnějškovou bělostí oněch „vlků v rouše beránčím“. Oproti kompaktní verzi zaujme jinak, nicméně možná lépe umístěné logo skupiny a název alba, přičemž ústřední motiv s prasetem se nachází také na vloženém plakátu. A zatímco booklet CD obsahuje jednotlivé stránky s předmluvou či písňovými texty, které se dále prolínají s tematicky přiléhavými výseky z hlavního motivu, v LP podobě jsou tyto původní stránky poskládány do formátu čtyřstránkové přílohy, což není špatné řešení. Na pouhé dvě strany dalšího vloženého listu, byť s vědomím trochu menšího písma, byl seskupen rozmáchlejší materiál „O údajném zrození, zvláštním životě a nejednoznačné smrti Davida Kleinera ve čtrnácti obrazech“, což má být jakási „podpůrná vizualizace“ všeho slyšeného, příjemně překvapující svou neskutečnou detailností, tvůrčí precizností a především neobvyklostí.