>>>   R e c e n z e   >>>   ARAKAIN "Schizofrenie"

ARAKAIN "Schizofrenie"

(1991 Supraphon)

Plnohodnotný nástupce debutu

V roce 1991 jel Arakain na plný otáčky, skvělý debut "Thrash The Trash" byl venku a následovník, o kterém bude dále řeč, na sebe nenechal dlouho čekat. Do toho mraky koncertů po celé republice, nevyjímaje moje rodné město. Tenkrát to bylo tuším v týdnu, dorazila celá metalová obec (kdo tam nebyl, jakoby ani nežil) v tom nejúžasnějším civilním oblečení, které už dávno skončilo v propadlišti času. Vůbec to tehdejší ovzduší bylo neopakovatelné, stejně jako kouzlo gramodesky, která dnes sice zažívá renesanci, ale té atmosféře, kdy jste třeba hned druhý den po koncertě vyrazili do regulérního kamenného krámu pro fošnu, už se pravděpodobně nikdy ani jen nepřiblíží.

Vinylová "Schizofrenie" tehdy vyšla až po vzpomenutém koncertě. Z vystoupení mi utkvělo v hlavě několik hitů - ochutnávek druhého elpíčka - a když jsem pak za čas desku dokola otáčel na své stařičké Tesle, jako kdybych je znal odjakživa. Chtěj nechtěj je tedy teď musím alespoň vyjmenovat. A všechny pěkně po pořádku.

Otvírák "Strážci času" udeří jako z čistého nebe blesk a nemilosrdně tepe tempem ryzího thrash metalu se vším, co u tohoto stylu prakticky nelze postrádat: řezavé kytary, ječící ryk, úderné bicí, válcovaná basa a do toho všeho nesouhlasný generační protest. Ten se koneckonců táhne albem jako režná nit. Dvojka "Teror" začne temně a pozvolna, aby se opět ztrhla v řezničinu s melodickými linkami. Ovšem hned třetí kus "Řekni a máš mě" trochu zahne, a to jak částečně hudebně, tak především textem - kapela tu přeskakuje od ortodoxního železobetonového thrashe do bahénka bigbítu. Nelíbí se mi přetlakované frázování ani samotný text, muzika jako taková je však bezpochyby na výši. Stranu A uzavře balada s pořádně vypráskanými pasážemi "Kamenej anděl", ke které byl natočen i videoklip, jež se v té době několikrát objevil v televizi. Tak jako byla atmosféra v podstatě amatérského videa téměř k pousmání, skladba svou náladou a pocitovostí od prvního tónu naopak chytí a nepustí; dokud dokonale nezmrazí! Béčko načne rafinovaná thrashovka "Antikrist", výpověď jedné generace, jakou lze ovšem s jistými kosmetickými úpravami aplikovat na kterékoliv další pokolení. A ta Brichtova útrpně nasupená deklamace uvnitř prostě nemá chybu. Ještě větší jízdou je "Gilotina", ostrá kusovka s parádním úvodem, vyhrávkami, ozvěnami skutečné gilotiny (ten dopad ostří skutečně zabíjí) a tvrdě obrazným textem. Sedmá "Sedmá pečeť" je instrumentální kompozice při které se místy i zvolňuje a skladba především svědomitě připraví půdu před titulkou desky. "Schizofrenie" album uzavře, a sice opět v podstatě neskutečným nářezem, a to samozřejmě nejen hudebním, ale i textovým. Když Brichta poněkolikáté až freneticky opakuje slova „schizofrenie“, člověk by skoro uvěřil, že musel na vlastní kůži prožít to, o čem zpívá.

Album prakticky nemá hluché místo, možná bych oželel "Řekni a máš mě" i instrumentálku "Sedmá pečeť", ale na druhou stranu na desku patří už 16 let a své pozice tam jistě mají. Mám-li srovnávat s debutem "Thrash The Trash", je pro mne "Schizofrenie" naprosto rovnocenným partnerem, žádným vyčpělým odvarem nebo převařeným čajem. Prostě plnohodnotný nástupce, jímž kapela nabídla další náhrdelník nesmrtelných perel své diskografie. A že se tehdy jednalo o perly nadstandardní velikosti potvrdil čas a kupa dalších alb, která monumentálnosti jak "Schizofrenie", tak debutu již nikdy nedosáhla.

Na závěr pár slov k obalu, hodnotíme-li elpíčko a máme tak možnost si jej bez problémů detailně prohlédnout. Motiv je poplatný názvu, rozdvojená hlava je nebezpečně šílená, stejně jako Brichtův vokál v titulce. Obraz je nakreslen včetně žlutého loga Arakain malířem Gustavem Vávrou a není vůbec špatný, ale s parádní obálkou "Thrash The Trash" se nedá moc porovnávat - k tomuto lze snad jen dodat, že na zadní straně je k obálce debutu jakási reminiscence - opět blyštící se dlouhý nehet, ovšem tentokrát nikoliv palce v sevřené pěsti, ale zdviženého prostředníku.